Behandlingstilbud


Kognitiv Terapi og Metakognitiv Terapi


Man siger: Du er, hvad du tænker.

Nyd livet, tænk mindre

Det kognitive er måden, hvorpå du opfatter og bearbejder dine oplevelser. Hvis du har en negativ forklaringsmåde kan du opfatte dig selv som en svag, dum og uduelig taber, som kun har modgang i livet.

Så er det ikke så underligt, at du bliver deprimeret.

Ved en positiv forklaringsmåde vil du opfatte modgang som noget vi alle kan komme ud for i tilværelsen.

Negative tanker er ikke facts, men et udtryk for en forvrænget virkelighedsopfattelse, som påvirker dit fysiske og psykiske velvære. De fleste kender "Hvad nu hvis" tanken. Efter "hvis" kan du lave skrækhistorier og skræmme dig selv ved at fantasere om alle de mulige ting, der kan ske i fremtiden. Selvom det aldrig sker vil kroppen og psyken reagere som om det var virkeligt, og du kan blive angst og deprimeret og sætte kroppen i stresstilstand.

Hvis dine negative tanker går i retning af at hade andre, skader du dig selv og kan få infiltrationer og forhøjet blodtryk. Det er som at producere en gift og tage den selv. Derfor: Tænk mindre, nyd livet og vær til stede der, hvor du er her og nu uden at tænke på i går eller i morgen. En gammel katastrofemager fortalte, at det han fortrød mest var alle de katastrofer, som han havde forestillet sig og frygtet, som aldrig var gået i opfyldelse.

Kognitiv terapi er især velegnet til behandling af stress symptomer som krisehjælp ved livskriser, ved socialfobi, depression, angst og negative tanker.

I kognitiv terapi lærer du:

tankestop for dine negative tanker om dig selv og om fremtiden

  1. at dine tanker ikke er din virkelighed, men kun tanker.
  2. at få fjernet angsten for det værste, der kan ske.
  3. at overveje hvad du kan gøre, hvis det værste sker og derefter lægge det væk.
  4. at være til stede i nuet og nyde det i stedet for at gå bevidstløst rundt i en tankemylder.
  5. at elske dig selv og tænke positivt
  6. At lære dig mindfullness meditation, så du kan få ro i sindet.

I metakognitiv terapi gælder det om at være der, hvor du er og ikke tænke på andet end det, som du er i gang med. Hokus pokus, skift fokus.

Kognitiv Terapi og Metakognitiv Terapi

Din psykolog Erik Kromann


  • Mere end 20 års erfaring
  • 7 års uddannelse til psykolog på Københavns Universitet i 1980
  • Selvstændig psykolog fra 1981.
  • Autoriseret af Psykolognævnet og Socialministeriet fra 1994.
  • To årigt kursus i Gestaltterapi.
  • 40 timers kursus i mindfullness baseret kognitiv terapi I 2008.
  • 2009 Depressionsbehandling
  • 2009 Kognitiv Coaching
  • Tilsluttet Sygesikringen.
  • Forfatter til "Forøg din energi"

Medlem af Dansk Psykologforening

Angstklinikken og Greve psykologiske klinik

Sløjen 18, 2670 Greve

E-MAIL: kontakt@psykolog-klinik.dk

TEL: 69908988

TELEFONTIDER

Mandag - fredag       

8 - 9  og 12 - 13 

telefon 69908988

SIDENAVIGATION

Forside                        |     Symptomer

Behandlingstilbud     |     Om Klinikken

Kontakt

Copyright © 2017 . All Rights Reserved