Stress giver ofte infiltrationer og spændinger i kroppen

Stresshåndtering, stress symptomer og muskelinfiltrationer

Krop og psyke påvirker gensidigt hinanden. Derfor har muskelspændinger og muskelinfiltrationer ofte psykiske årsager, især hvis de ikke er opstået på grund af dårlige arbejdsforhold. Hvis de psykiske årsager behandles psykologisk, vil symptomerne forsvinde.

De fysiske symptomer, der kan føres tilbage til psykiske årsager, kaldes  psykosomatiske lidelser. Stress og belastningssymptomer kan som regel behandles psykologisk.

Efterhånden er stress symptomer blevet en folkesygdom, og mange bliver i dag sygemeldt på grund af stress. Problemet kan opstå, når virksomhederne ikke er så gode til at passe på deres ansatte, men søger at presse dem til det yderste. De ansatte kan også stresse sig selv i karriereræset, så de glemmer at passe på sig selv og sige fra, hvis arbejdsbyrden bliver for stor. Angsten for at miste jobbet og ikke føle sig god nok kan give stress.

En stresset person risikerer at få et nedsat immunforsvar og øge modtageligheden for infektionssygdomme.

En del mennesker bliver behandlet for muskelspændinger og muskelinfiltrationer hos massører og fysioterapeuter, men hvis muskelinfiltrationerne og muskelspændingerne har psykiske årsager, vil de komme tilbage igen.

Man siger at muskler husker. Følelser, der ikke kommer ud, sætter sig i kroppen som ubehagelige muskelspændinger. Nogle mennesker har så mange muskelspændinger, at de går rundt i et helt muskelpanser. Denne tilstand kan give muskelsmerter og tære på kroppens energi. Hvis gråd holdes tilbage, kan det udløse spændingshovedpine og ondt i mellemgulvet. Muskelinfiltrationer i arme ben og ryg kan være et tegn på indestængt vrede. Hvis muskel-spændingerne sidder i nakken, kan det være en indeklemt følelse af trods. Endelig kan spændinger i midten af brystet være et tegn på savn af kærlighed.

Det er sandsynligt, at mange fysiske sygdomme har deres oprindelse i psyken og således starter "imellem ørerne."

Din psykolog Erik Kromann

• Mere end 20 års erfaring
  • 7 års uddannelse til psykolog på Københavns Universitet i 1980
  • Selvstændig psykolog fra 1981.
  • Autoriseret af Psykolognævnet og Socialministeriet fra 1994.
  • To årigt kursus i Gestaltterapi.
  • 40 timers kursus i mindfullness baseret kognitiv terapi I 2008.
  • 2009 Depressionsbehandling
  • 2009 Kognitiv Coaching
  • Tilsluttet Sygesikringen.
  • Forfatter til "Forøg din energi"